محمد دريايى

318

دانشنامه طب اهل بيت ( ع ) ( فارسى )

چشم ما مىگستراند درحالىكه كشتارگاه‌ها پر از خون بسته شده و مواد متعفن است . يكى از پيشوايان بزرگ گياه‌خوارى ، « كليزس » در كتاب مفصلى كه نوشته ثابت مىنمايد كه : 1 - انسان به هيچ وجه گوشت‌خوار نمىباشد و طبيعتا آرام‌ترين جنبندگان است . 2 - كشتار حيوانات اصل و پايه‌ى خطايا و جنايات اوست . همچنين خوراك حيوانى سبب زشتى و پيشرسى ناخوشىها و كوتاهى زندگانى او مىشود . پزشكان و دانشمندان زيادى امروزه رژيم گياه‌خوارى را تأييد و توصيه مىنمايند و افراد زيادى نيز آن را پذيرفته‌اند و اين عادت پسنديده مىتواند در نهايت به اصطلاح كاستىهاى نژاد انسانى كه از مصرف گوشت طى ساليان متمادى به وجود آمده است ، بپردازد . زيان گوشت براساس تحقيقات پزشكان و متخصصين تغذيه ، مصرف گوشت نه تنها براى انسان چندان ضرورى نيست بلكه توليدكننده‌ى بيمارىهايى از قبيل نقرس ، اسهال ، روماتيسم ، سرطان ، سل و آپانديسيت هم مىباشد . در سنگواره‌ها و اسكلت‌هايى كه از انسان‌هاى اوليه يافت شده هيچ دندان فاسدى وجود ندارد و اين به دليل رژيم غذايى انسان در آن دوره بوده است كه فقط از ميوه‌ها و دانه‌هاى گياهان استفاده مىكردند . مصرف گوشت سبب پيرى زودرس مىشود زيرا هضم آن به انرژى زيادى نياز دارد و در حقيقت بيشتر دستگاه‌هاى بدن بايد درگير هضم و جذب آن بشوند و تازه پس از هضم و جذب ، مواد و سمومى در بدن به جاى مىگذارد كه با جمع شدن آنها زمينه‌ى ابتلا به بيمارىهاى مختلف در بدن به وجود مىآيد . دكتر الدفيلد مىنويسد : « گوشت يك خوراك طبيعى نيست و در متابوليسم بدن توليد اختلال مىنمايد و داراى جانوران ذره‌بينى مىباشد كه در صورت عدم پخته شدن به اندازه‌ى لازم بيمارىهاى مانند : سرطان ، سل ، تب ، كرم‌هاى روده ، و . . . را در بدن به وجود مىآورد » . دكتر بن‌ژوى در مورد خود مىنويسد : « مدّت‌هاى زيادى به زخم دستگاه گوارش مبتلا بودم و انواع داروها را بر روى خود آزموده بودم ؛ داروهايى مانند يد ، جيوه ، برم ، آرسنيك را به